Matreflektion...

Vi har varit hemma i Sverige/Linköping nu två helger i rad vilket har varit väldigt roligt/trevlig/mysigt... bra helt enkelt! Först var det ju påsk och härligt väder och solande och i lördags blev det kalas och 60-års firande för Pontus pappa. Allt väldigt festligt och skoj! Så när vi nu har varit hemma lite och fått äta lite god mat (extra god) kan jag inte undgå att lägga märke till vissa matskillnader mellan Sverige och Norge:

1. Norrmän har helt klart inte fått kläm på det här med skinka. De har helt enkelt inte god rökt, tunn skinka! Här tycker jag att allt ser lite slemmigt och konstgjort ut... och smått. Bara små och lite oaptitligt tjocka skivor.

2. Osten! Suck... Vad de missar norrmännen! Men de verkar inte veta vad de missar så det kanske inte gör något. Det finns helt enkelt inte ost med smak i det här landet! De gör tillochmed reklam för Norvegia ost (en smaklös men relativt billig(?) ost som vi köper) som om den vore den bästa osten i landet. Mannen säger: "Köpte du Norvegia?" Tjejen svarar: "Nej men jag köpte gulost. Gulost som gulost." (Mannen målar om hela huset svart och svarar när hon kommer hem nästa gång:) "Färg är färg." Jag poängterar återigen att den här osten smakar mycket mindre än Hushållsost...

Jag köpte med två förpackningar med basturökt skinka och Pontus fick med sig två goda ostar (med smak!) förra helgen så nu får vi äta goda mackor ett tag till iaf...

L

Kommentarer
Postat av: Alexander

Den där osten verkar vara nåt för mig.. jag är ju lite mesig på den fronten.

2011-05-03 @ 13:42:31
URL: http://fingret.wordpress.com
Postat av: Viktor

Förstår inte att de kan vara så efterblivna här med maten över lag.

2011-05-03 @ 20:14:54
Postat av: Lina

Haha, nej. Inte för att jag äter leverpastej (Pontus gör det) men det får han ta och köpa med sig från Sverige för här är all pastej helt grå och äckelbrun i färgen. Ser mögligt ut. "When will they learn?"

2011-05-04 @ 14:39:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0