Var är norrmännen?

Jag har både hört från andra och upplevt det lite själv nu, det är bara svenskar eller andra nationaliteter som jobbar! Okej, norrmännen jobbar väl också uppenbarligen, men inte främst på sådana jobb som vi har. Det känns som att det oftast är svenskar som jobbar som kassörer på 7-eleven, caféer, kiosker osv. Flera har sagt till mig att vi jobbar mycket bättre än norrmännen, har bättre arbetsmoral, är noggrannare, jobbar hårdare osv osv... Det vågar jag iof inte uttala mig om huruvida det stämmer, men jag kan intyga att ingen utav alla som jobbar på cafét är norska, och ingen utav alla som varit på intervju hos chefen har varit det heller. Jag tror inte det är några norrmän på kaffebaren våra två kollektivkompisar (Virre och Alexandra) jobbar på heller. Så flyttar man till Norge för att jobba kan man vara någorlunda säker på att alla, eller iaf de absolut flesta, av ens arbetskamrater kommer att vara svenskar (eller även polacker som i mitt fall)!

L

Kommentarer
Postat av: Alexander

Men det var lite det som Janne Josefsson pratade om. Att norrmän ofta ser ner på sådana yrken. Lite som vi kanske gör mot östeuropeiska städare. Det är inte så fint att vara svensk i STADEN Norge liksom ;)

2011-02-06 @ 15:03:01
URL: http://bojestig.blogg.se/
Postat av: Lina

Fast jag måste nog ändå påstå att vi ser ner mer på polacker och andra östeuropéer än vad norrmän gör på svenskar. Vi sätter ju dom bara på städjobb, här är svenskar på alla caféer och i kassan, liksom den man möter. Lite skillnad;P

2011-02-07 @ 14:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0